Friday, February 20, 2009

Anak-anak Perempuan


Semasa aku mengandung anak yg ke-4 di tahun lepas....Masa tu dah 6 bulan dah baby Surfina di rahimku...

Kami ke rumah Mak su & Pak Su di HK sbb kenduri doa selamat krn nenek, Mak Su, Mak Lang & Mak Andak akan ke Mekah utk menunaikan umrah...

Terjadilah perbualan antara kami slps semua tetamu pulang...

Mak Uda: Bid dah SCAn ke baby apa...
Aku: Tekalah....(sambil aku tersenyum)
Mak Su: Mesti Baby boykan, mcm Mak Su 3 girls (Intan, Mira & Nabila) pas tu last dapat Amir....
Izard: Hah...Baru semalam scan nampak, pas 3x scan, baby menyorok...Dr kata 60% girl....Dr nak sedapkan hati kita lah tu...he..he..he...
Mak Uda: Tak pelah skrg ni pompuan ke boy ke sama aje. Yg penting cara didikan kita...

Pas tu bla bla bla bla berbual sampai mata aku dah pejam celik pejam celik nak ngorok, tapi laki aku tak reti2 nak balik, maklumlah jumpa "regu" habislah...sampai ke subuh pun they all tahan bersembang....anak2 aku pun dah tergolek...

Aku pong buat kesimpulan sendiri....genetik aku (belah aku) semua sibling nya pompuan....Aishah, Ainah, Ainon, Azizah, Abidah, Aliah & Azlina (7 tu....jula juli...), belah laki aku lak, w/pun a/beradiknya 7 (6 lelaki & 1 pompuan) but...mak mentuaku 5 siblingnya semua pompuan...so sendiri mau hengatlah...

Dan....aku teringat pernah mendapat e-mail dari Abang Yazid yg akan aku jadikan panduan dlm mendidik anak2ku insya Allah semoga berkat & bermanafaat...kepada diriku dan semua yg seangkatan dgn diriku...( buat menyedapkan hati yg tak dpt baby boy...)He...he...he...

KEUTAMAAN MEMPUNYAI ANAK PEREMPUAN

Imam Ghazali dalam perkara ini berpendapat; hendaknya orang jangan terlalu gembira kerana mempunyai anak lelaki, dan jangan terlalu susah kerana mempunyai anak perempuan, kerana dia belum tahu mana di antara mereka yang lebih baik. Banyak orang yang mempunyai harapan supaya mereka dapat anak lelaki, dan banyak juga yang mengharapkan supaya mereka mempunyai anak perempuan, untuk diketahui bahawa kebahagiaan itu biasanya terdapat pada banyaknya anak perempuan, dan pahala itupun lebih banyak terdapat pada anak-anak perempuan.

Dalam perkara ini Rasullah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang mengasuh atau memelihara dua orang anak perempuan sehingga besar, nanti pada hari kiamat aku dengan dia seperti ini; sambil merapatkan jarinya."
[HR. Bukhari dan Muslim]

"Barangsiapa yang mendapat kesusahan disebabkan mempunyai anak-anak perempuan, tetapi dia tetap berlaku baik terhadap mereka, nanti pada hari kiamat mereka akan menjadi dinding baginya dari api neraka,"
[HR. Bukharu dan Muslim]

"Barangsiapa yang memelihara dua atau tiga anak perempuan atau dua tiga saudara perempuan serta mendidiknya, maka orang itu akan masuk syurga."
[HR Tarmizi dah Abu Daud]

"Barangsiapa yang mempunyai tiga anak perempuan yang dipeliharanya, disayanginya dan dididiknya, tentulah ia mendapat syurga."

NOTA:
Namun seingat aku, apa yang aku lalui bersama2 arwah emak dan ayah sepanjang hayat mereka, ke 2nya cukup berbangga dengan ke7 kami...Apa tidaknya kamilah jula juli bintang 7 yg cukup terkenal di kg masa tuh....sementelah kesemua kami berjaya di dalam pelajaran msg2 w/pun kami tidak semewah anak2 org lain...hukkksssss........sedih bila ingat zaman lampau.

No comments:

Post a Comment