Thursday, April 23, 2009

Kenapa Aku Tak Boleh Jadi Cikgu

Kenapa aku tak boleh jadi cikgu...Senang aje jawabnya. I'm not a patient person...Dulu slps SPM w/pun masa tu aku masih study di ITM aku cuba gi ujian bertulis seterusnya gi interview utk masuk Maktab Perguruan sebanyak 3 kali tapi semuanya gagal...Rupa2nya Allah maha mengetahui... aku punya karektor yg agak hot tempered tak sesuai nk jadi cikgu....

Hari ini bila anak2 aku minta tolong buat homework aku akan cepat aje hotnya...Napelah benda senang cam nih kau nk tanya ibu nak oiii....Takkanlah ni tak faham nak oiii...Kenapa tulis senget benget cam nih!!!, cubalah gam gambar tu kemas2 sikit dan lagi dan lagi dan lagi...aku membebel...Tapi kini aku cuba utk menjadi seorang ibu yg terlebih sabar...Utk cikgu2 ku dahulu, jasamu tetap dikenang....Dan utk cikgu2 kini yang di luar sana aku respect dgn anda semua melayani perangai murid2 yg berbagai ragam dan amat mencabar kesabaran serta keimanan anda...Sesungguhnya aku pernah terbaca satu artikel baru2 ini tentang kajian bahawa ramai kini guru2 mengalami tekanan jiwa...Sungguh mencabar jawatan perguruan kini...Dan sebenarnya 3 adik beradikku yg menjadi guru sering mengeluh dgn perangai murid2 skrg yg begitu berani dlm segala segi sehingga mencabar kesabaran seseorang guru itu...Sesungguhnya jawatan guru amat mulia...



Yani sdg membat homework. Slps dibebel oleh ibunya
barulah dia boleh duduk diam utk menyelesaikannya..
kalau tak jenuh pusing keliling tapi h/work tak siap2
and at last tertidur & h/work tk siap...Camna aku
tak membebel...

No comments:

Post a Comment